Automatisatie en Kunstmatige Intelligentie
(Artificiële intelligentie (AI))

Auto's die zelf rijden, herkenning van spraak en daarbij horende vertaalmachines, patronen ontdekken in beelden van camera’s of internet (gezichtsherkenning), Chabots die mensen helpen bij een “online customer support”, analyse van grote hoeveelheden data door een KI-systeem.
Dit zijn maar enkele voorbeelden van wat er mogelijk is.

De mens wordt overbodig...De tijd dat we een computer gebruiken als 'typemachine' is voorbij....
Is dat zo? Is deze tijd echt voorbij?

Eenzelfde brief aanmaken zonder gebruik te maken van een model (template). Een rekenmachine gebruiken bij invullen of controleren van gegevens in Excel. Iedere keer opnieuw dezelfde functies schrijven om andere programma's te ontwikkelen. Een simpele tekstverwerker gebruiken voor het opzoeken van verschillen in documenten.

We werken nog steeds hetzelfde! Er valt nog veel te leren en we kunnen nog veel verbeteren.

Laat ons vooral verder dromen en stilstaan bij de mogelijkheden die we hebben met onze informatica systemen. Of ze nu zijn om beperkingen die wij van nature hebben te verbeteren. Of om de kansen die er zijn op fouten maken te verminderen en zelfs te vermijden.